2010. január 11., hétfő

Megépült az Öreg Hölgy

Eljutottam a végére! Nem elég, hogy sikerült összeraknom a karácsonyi ajándékomat, most már vannak képeim is, szóval semmi sem áll a blogbejegyzés útjába.

Mi is az? A nagy autós sorozat múzeális darabja, az 1979-ben megjelent Autó Alváz készlet. Néhány alkatrész hiányzott ugyan, de az eladó volt olyan kedves, és utánam küldte, úgyhogy most már teljes az öröm. Amúgy nagyon elégedett vagyok a vétellel, korát meghazudtolóan jó állapotban van, egyetlen törött, repedt vagy elsárgult alkatrészt sem találtam - a saját régi játszós Legóm ugyanilyen darabjai már rég szétmentek.


Az autót összerakva önkéntelenül is a többi Nagy Autóhoz hasonlítja az ember. Néhány adat tehát:
  • ez a legrégebbi, 1979-től volt kapható
  • ez áll a legkevesebb alkatrészből, szám szerint 610-ből
A sorozatban ez a modell tartalmazza a legkevesebb speciális alkatrészt. Az első felfüggesztés például forgótányérokból és kockákból áll. Rugózás nincs, de azért érdekesség van. Az egyik, hogy a felfüggesztés közepén egy üres "vályú" van, ahova felülről belóg az erőátviteli rendszer - ezt tulajdonképpen egész kompakt módon sikerült megoldani. A másik, hogy a fogasléces rész csak oldalra mozog, előre-hátra egyáltalán nem. A szokásostól eltérően nem közvetlenül, hanemegy közbülső karral vezeti meg a kerekeket. A megoldás további sajátossága, hogy a fogaskerekeket lehetetlen úgy illeszteni, hogy a kormány vízszintesen álljon, amikor a kerekek egyenesben vannak.


Az erőátvitel roppant masszív benyomást kelt, a négy nagy henger egymás mögött egy hajót is elvinne. A váltó kétfokozatú, egyesben már egészen kis sebességnél is repülnek a hengerek - nem vagyok benne biztos, hogy sokáig bírja, ha tényleg játszanak vele. Hátul differenciálmű helyett egyszerűen kardáncsuklóval van összekötve a két oldal. A nagy kerekek miatt fellépő nyomaték szerintem egész könnyen eltörné, úgyhogy vigyázok rá, mint a hímes tojásra.


A viszonylag egyszerű műszaki alapok mellett azért van pár finomság is. Az első ülések fogasléccel állíthatóak előre-hátra. Mind a négy ülés dönthető, a hátsó pad közepén levő karfa pedig fel-le hajtható.

Amíg csak képekről láttam, nem tűnt fel, hogy a motor nem középen van az autóban, hanem egy pöcökkel jobbra tolva - gondolom, így jobban elfért az első kerekek között a kormányzással, és a váltót is könnyebb volt megoldani. Szintén nem látszottak a képekről az autó arányai: a későbbi sportautós modellekhez képest ez nagyon keskeny, de hosszú.


További érdekesség, hogy a fő modell teljes útmutatója egyetlen kihajtható, durván A3-mas méretű lapon van, 10 fő és 27 melléklépésben - viszonyításként a 8448-as útmutatója több, mint 150 lépés (és oldal).



Most már csak egy 8860-asra kellene szert tennem... Szokás szerint több kép az albumban.

2 megjegyzés:

  1. Szép a járgány, és aranyosak a "kőkorszaki" megoldásai. :) Az összeállítási útmutatótól besz*rtam, annyira azért nem kicsi a modell, hogy ennyire kevés lépést adjanak meg hozzá. Nekem is van pár régi Technicem, azok is ilyen nagy lépésekből állnak, de azok nem ennyire nagyok mint a 853-as. Régen sokkal nagyobb lépésekből álltak az útmutatók, szerintem nehezebb volt akkor építeni, legalább is nekem a mostani BI-kkel könyebb, kevesebbet hibázom.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szép, gratulálok! De valahogy ez nekem túl régi, maradok az eggyel újabb verziónál, 1975-ös születésűként :)

    VálaszTörlés