2008. november 1., szombat

A "nagy Technic autók" története II.

A kezdetektől, 1977-től egészen 1999-ig egyszerű volt a helyzet: a Technic paletta "trónján" az előző részben bemutatott négy autó foglalta el egymás után. Ezek voltak a legnagyobb Technic modellek, és egymásnak sem jelentettek konkurenciát.


1999-ben aztán kezdett megváltozni a helyzet: ekkor mutatták be a 8448-as "Szuper Utcai Szenzáció" modellt. Ez a készlet több ponton szakított a hagyományokkal. Az autó karosszériája immár pöcök nélküli elemekből készült, amelyeket nem lehetett kockaként egymásra rakni. Az alvázban, mintegy eldugva még megmaradtak a hagyományos "kockák". A kétféle elem azóta is megosztja a Technic rajongókat. Az autó új irányvonalat nyitott azzal is, hogy a funkciók mellett a kinézetre is nagy hangsúlyt fektetett - ez a későbbi készleteknél sem változott. Összkerékhajtás helyett hátsókerékhajtást kapott V8-as orrmotorral - a 956-os óta ez volt az első orrmotoros Technic autó. A sebességváltó viszont 5+1 fokozatúra bővült, az autók történetében először hátramenettel. Ezzel már kis túzással utcán is elmehetett volna... További újdonság, hogy az alvázra a készletből többféle felépítményt lehetett készítheteni. A sportkocsi kétféle változatban, felfelé nyíló "sirály" ajtókkal (a képen a sirály ajtós változat látható), vagy összecsukható merevtetős kabrióként készülhetett, de aki akarta, amerikai stílusú hot rod-ot is építhetett belőle. Az ajtókat vagy a tetőt pedig az újdonságként bemutatkozó levegővel csillapított rugó működtette.


Az eddig fennálló rendet viszont alapjaiban töri meg, hogy már egy évvel később, az eddigi csúcsmodell mellé bemutatkozik a 8458-as "Ezüst Bajnok" versenyautó. Az Ezüst Bajnok egy McLaren Mercedes Forma 1-es autó, de ekkoriban a név még nem szerepelt a dobozon. Az autó immár teljes szakítás a régi hagyományokkal: kevesebb működő rész, cserébe első-hátsó spoiler és valósághű vonalvezetés jellemzi. Forma 1-eshez méltóan V10-es motort (a korabeli szabályok szerint) és kettős keresztlengőkaros első-hátsó felfüggesztést tartalmaz a készlet. Differenciálmű és kormányzás még van, váltó viszont nincs - ezzel műszakilag kevesebbet hoz, mint például az tizenkét évvel korábbi 8865-ös (ha a légrugóval kinyíló karosszériát nem számítjuk).


A sokféleséget tovább fokozza a 8466-os "Terepjáró" készlet megjelenése 2001-ben. Aki az eddigi 2 csúcsmodell közül nem tudott választani, kapott egy harmadik lehetőséget. Igaz, méretben nem érte el az előző kettőt, de funkcióban igen: a V8-as és a 8448-asból ismert váltó mellett összkerékhajtással és felnyíló ajtókkal rendelkezett. Az "Utcai Szenzáció"-hoz hasonlóan az alapokat régivágású kockák, a külcsínt pöcöknélküli elemek adták.


A következő modell, a 2002-es 8461-es "Williams F1 Versenyautó" lényegében a 8458-as átcímkézett változata volt: a kék-fehér színezés, és a néhány új elem mellett a legnagyobb változás az elnevezésben történt: ezt már hivatalosan is Forma 1-es nek hívták, és a Technic legók közül kiemelve a "Racers" sorozat részeként futott. Az építési útmutató azonban 80%-ban megegyezett.

A mai részt egy olyan modellel zárjuk, amely nem igazán nevezhető szuperautónak: ez a 2004-ben bemutatott 8435-ös "4WD". Mégis említésre méltó, mivel működő dolgai 20 évvel korábban még a csúcsmodellek közé emelték volna. Nevével ellentétben hátsókerékhajtású, elöl V6-os motorral, hátul differenciálművel. Az első kerekek kormányozhatóak és független felfüggesztést kaptak. Hátul nem volt rugó és igazi felfüggesztés, viszont a hátsó híd elfordulhat a karosszériához képest, ezáltal igazi terepjárós benyomást kelt. Ez az első modell a sorozatban, amelyben már egyáltalán nincsenek kockák, az egész modell a pöcöknélküli elemekből készült, összesen 763 elemet tartalmaz. Összehasonlításképpen, az 1977-es csúcsmodell 590 darabból állt.

Hogy mire képes a technika 2004-ben... És hogy mire lesz képes ezután, meglátjuk a következő részben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése