2008. október 29., szerda

A "nagy Technic autók" története I.

A Technic történetében mindig is létezett egy, néha több "nagy autó". Ezek az autók jelentették a mindenkori paletta csúcsát, ezek voltak a legnagyobbak, a legtöbb működő részletet felvonultató modellek dugattyúval, sebességváltóval és egyebekkel - vagyis ezekre vágytak a legtöbben. Nézzük meg, mit tudnak!



Az egész a fent látható 1977-es, 956-os számot kapott (de 853-assal is előforduló) "Autó Alváz" modellel kezdődött. Ekkor még nem létezett a Technic márkanév, a Lego készlet a vadonatúj "Expert Builder" sorozat részeként futott. Az autón azonban már megjelentek a ma ismert Technic elemek: lyukas kockák, rudak, csatlakozók, fogaskerekek. Speciális elemekben sem volt hiány, jó példa a dugattyúk (még a régi 2x2-es fajta). Az autó ezentúl kevés különleges elemből építkezett. Méreteinél fogva elég hely jutott a négyhengeres motornak, kétfokozatú váltónak és a kormányzásnak. A modellt négy állítható ülés tette teljessé. Nevéhez híven karosszéria nem volt, és rugóstagok híján valósághű felfüggesztés sem.



Ezt a modellt váltotta az 1980-ban a 8860-as. Az autó sportosabb lett, orrmotor helyett 4-hengeres hátsó boxer "hajtotta", karosszéria továbbra sem volt. Kapott viszont hátsó felfüggesztést , differenciálművet, és a sebességváltó fokozatainak száma is háromra nőtt. A helyigényesebb megoldások miatt ez már kétüléses volt, de ez a sportos karakter miatt nem volt zavaró. Érdekesség, hogy a korai modelleken a rugóstag tengelyből, rugóból és szorítókból készült, a későbbieket viszont már rendes rugóstaggal szerelték.



1984-től már hivatalosan is Technic-nek nevezik a sorozatot, de a modellt csak 1988-ban váltja le a 8865-ös "Teszt Autó". Elődeivel szakítva ez már karosszériával készült a maga Technic módján: piros kockák jelölik az ajtók helyét, a tetőket és az éleket. A négyhengeres motor ezúttal V-elrendezésben muzsikált. Újdonságként mutatkozott be a speciális felfüggesztés- és kormányelemek gömbcsuklóval, amellyel immár az első kerekek is rugóztak. Ettől eltekintve a készlet továbbra is hagyományos elemekből építkezett.



A következő modell a 8880-as "Szuper Autó", 1994-ben jelent meg, és sok szempontból a hagyományos Technic építés csúcsának tekinthető. Ez az utolsó nagy autó, amelyik túlnyomórészt hagyományos, "pöcökkel" rendelkező Lego kockákból épült. Persze ez is tartalmaz új elemeket, mind például az új, kisméretű dugattyúkból épített V8-as motor vagy a láncos meghajtás. Emellett folytatta az elődei által megkezdett egyre több műszaki megoldást felvonultató modellek sorát. Igazi csemege a négykerékmeghajtás három differenciálművel, de emellett négykerékkormányzást is kapott, amely már utcai autók között is igazi ritkaságnak számít még ma is. A szokásos elemek sem hiányozhattak, mint az első-hátsó kerékfelfüggesztés vagy a négyfokozatú sebességváltó.

A készlet utolsó abban a sorban, amelyik a műszaki tartalmat helyezi előtérbe, utódainál már fontos szerepet kap a kinézet is. Szintén utolsóként foglalja el a "nagy autónak" kijáró trónt egymagában, utódai már egymás mellett futó modellek. Ezekről részletesebben a következő részben lesz szó.

Köszönet koyan@gmx.net-nek a képekért, a szerző engedélyével használtuk. Több kép itt.

Folytatás a második részben.

2 megjegyzés:

  1. Hi Blogger!

    Hol van a 2. rész? :))))

    Hiányolom! :P

    VálaszTörlés
  2. Upsz, rossz volt a link. Javítottam. Amúgy a "Népszerű bejegyzések"-nél ott az összes.

    VálaszTörlés