2009. február 22., vasárnap

Lego az Interneten

Ma egészen más legózni, mint 10-20 éve. Nemcsak azért, mert megnőttem, hanem mert elterjedt az Internet és számos weboldal jött létre, amik segítségünkre lehetnek. A www.lego.com ugye magától értetődő, de ott csak a most kapható készletek vannak felsorolva. Mit tegyünk, ha egy 20 évvel ezelőttiről szeretnénk többet megtudni?

Először is, ott vannak az adatbázis oldalak, ahol régi és modern készletekkel kapcsolatban szerezhetünk információkat:
  • A www.peeron.com oldal is hasonló, az űrsiklóra keresve megkapjuk a kockák listáját. Az oldal a kockákról is részletes információkkal szolgál. A 2744-es cikkszámot viselő "Technic szárny hátsó" elemre kattintva például megtudhatjuk, hogy ez az elem a feketén és fehéren kívül milyen színekben létezett, és melyik készletekben szerepelt a történelem során. Jobb oldalon pedig látszanak a boltok, ahol darabonként lehet rendelni belőle - erre még visszatérünk egy kicsit lejjebb.

Aztán ott a www.bricklink.com, ahol egyenként rendelhetünk a kedvenc kockáinkból. A BrickLink nem egyetlen webáruház, hanem egy portál, ami összeköti a kereskedőket és a vásárlókat világszerte. Sok kereskedő készleteit tartalmazza az EU-n belül is, pl. az Egyesült Királyságban vagy Franciaországban. A legtöbb kereskedő használt és új kockákat is árul, változó, hogy melyik van raktáron és milyen színben. (Idekívánkozik egy megjegyzés, hogy újabban közvetlenül a Legótól is lehet egyenként rendelni, de választékuk kisebb.)

Kockákat keresni a Peeron-on megismert cikkszám alapján lehet, vagy pedig kereshetünk közvetlenül a Peeron-on, és követhetjük a linket. Ez utóbbi annyival egyszerűbb, hogy egyből látszik, melyik kereskedő melyik országban van. Érdemes az EU-n belülről választani, akkor megússzuk a vámkezelést, és a rendelésünk már 2-4 nap múlva a postaládánkban lehet. A szállítási költség általában 5-10 USA dollár, érdemes ennek megfelelően kalkulálni.

A vásárláshoz általában szükség van Paypal-fiókra, amihez pedig hitelkártyára. A Paypal-regisztráció 2-3 napig tart, mert ráterhel egy kis összeget a kártyánkra, amit aztán visszaad. Ha ez megvan, akkor újabb 2-3 nap, mire pénzt tudunk a bankszámlánkról a PayPal-számlára utalni. Mindez bonyolultan hangzik, de a regisztrációt csak egyszer kell megcsinálni, és sok minden másra is használható (pl. hogy régi Legót vegyünk az EBay-en, de arról majd máskor).


Ha mindez megvan, összeállíthatjuk a rendelést, és már mehet is a dolog. Amíg a számlát meg nem kapjuk, adhatunk hozzá újabb elemeket is. Ha kifizettük Paypal-on, utána 3-4 nap a posta. Én eddig két kereskedőtől rendeltem (egy angol, egy francia, mindkettőtől angolul), és minden olajozottan működött. 2-3 nap csúszás előfordult, de mind a két kereskedő gyorsan és pontosan tájékoztatott emailben, és maximum egy fél napon belül válaszoltak minden kérdésre.

Jó vásárlást!

2009. február 21., szombat

Repülő, csillagmotorral

Ígéretemhez híven építettem egy repülőt a csillagmotor köré. Nem akartam túlkomplikálni, úgyhogy egy kétüléses oktatórepülőgép lett belőle. A botkormány az elvárható módon működik, vagyis előre-hátra mozgatásra a vízszintes vezérsík mozog, balra-jobbra pedig a csűrők. A svédcsavar a dologban, hogy kettő van belőle, természetesen egyszerre mozognak. A kerekek rugóznak, és a kabintető is nyitható. Egy rugó támasztja a magasban, amikor nyitva van. Mondjuk elegánsabb lett volna csillapított rugót beletenni, de sajnos túl sok helyet foglalt volna, és már így is majdnem leesik a polcról :)


Több kép az albumban. Videó pedig itt:

2009. február 17., kedd

Lego építészet

Tutuka blogján gyakran szerepelnek bájos alkotások. Bevallom, engem inkább a mozgó dolgok hoznak lázba, de a most bemutatott Lego készletek annyira beletalálnak, hogy még nekem is tetszenek :) A Lego Architecture sorozat részeként most már négy készlet elérhető:
A készletek báját az adja, hogy kevés kockából állnak (57-77 darab), mégis azonnal és egyértelműen felismerhetőek az épületek. Kíváncsi vagyok, a Parlament mikor kerül sorra :)

2009. február 12., csütörtök

Pneumatikus motor

Kevésbé műértőktől néha kapok olyan kérdést, hogy tulajdonképpen mi értelme is van annak, hogy tolom az autót és a dugattyúk mozognak - az ő szemükben ez elég messze áll a motor fogalmától. Nos, íme valami, ami alighanem az ő szemükben is motornak számít, a pneumatikus motor. A bemenet sűrített levegő, a kimenet pedig forgómozgás.



Létezik három- és négyhengeres, V6-os, V8-as, stb. És hogy mire használható? Hát erre:



Aki többet szeretne tudni, javasolom a ezt a YouTube csatornát vagy a http://www.lpepower.com weboldalt, sok kép, videó és műszaki adat van rajta. Részletes leírás nincs, viszont cserébe megvehető az egész kompletten, jó drágán: a soros 3-mas 130 Eurótól indul.

2009. február 1., vasárnap

Csillagmotor - valami mocorog

Megvannak a speciális alkatrészek, úrrá lettem a logisztikai problémán, és még időt is sikerült szakítani frissen született: jelentem, kész az első prototípus. Az előző részből ismerős hathengeres elrendezésű és betula megoldásán alapul.


Akad azért néhány különbség is (a színeken kívül, persze). Például a betula-féle megoldásban egyik dugattyú sincs fixen a tárcsához rögzítve (lásd az animációt). Ez a gyakorlatban nekem gondot okozott, főleg a forgásirányt váltogatva hajlamos volt kicsit beszorulni, megakadni. A saját prototípusomban az egyik dugattyú rögzítve van, így nagyon simán jár és sosem akad.

A másik, hogy a betula-féle megoldásban az egyik oldalon egy fogaskerék tartja a főtengelyt a sima dugattyúknál használt fél pöckös eltolás helyett. Én inkább kihagytam a fogaskereket és mind a két oldalon a megszokott megoldást választottam, mégha emiatt az egész motor egy kicsit hosszabb is lett.

És hogy milyen működés közben? Hát ilyen:



Már csak egy repülőt kell hozzá építeni... (Több kép az albumban.)