2013. január 26., szombat

Repülők, amilyen kicsiben csak lehet

Gondolom a karácsonyi LEGO-ját már mindenki összerakta. Hogy ne teljen unalmasan a január, Mainman saját microscale versenyt rendezett repülőépítők számára. A héten volt a nevezési határidő, kiváló alkalom, hogy a legjobban sikerült alkotások között szemezgessünk.

tbone_tbl volt a legtermékenyebb versenyző, egyből hét alkotással nevezett. Az én kedvencem ez az AV-8 Harrier, szerintem nagyon jól sikerültek a részletek. Remekül áll a szárnya, nagyon jó a kabintető és környéke, de a farokrész íve is valósághű.


A leggrandiózusabb művet viszont John Lamarck követte el: ő csak három gépet épített, de ez a B-17-es lett a legnagyobb - már amennyiben a microscale alkotások között egyáltalán értelmezhető ez a fogalom:


A másik kettő pedig a két kísérővadász, P-51 Mustangok:


Valószínűleg nem okozok túl nagy meglepetést azzal, hogy jómagam is indultam. Ez a két projekt régóta félkész volt, a verseny végre megadta a kellő lökést ahhoz, hogy befejezzem őket. MiG-15-ös már szerepelt itt a blogon, de régóta szemezgettem vele kisebb méretben is. Íme az eredmény:


Összességében nem vagyok vele azért maradéktalanul elégedett. Bár a forma elég jól visszajön, meglehetősen szögletesre sikerült. Szerintem egy picivel jobb lett ez a MiG-21-es:


Ez a gép a legnagyobb darabszámban épített szuperszónikus repülő a világon. Ehhez képest alig létezik belőle LEGO-változat. Azt hiszem, ebben a méretarányban sikerült viszonylag jól visszaadni.

A mezőny erős, úgyhogy már annak is örülök, hogy egyáltalán benne lehetek. Érdemes végignézni a többi alkotást is, igazán jók születtek.

Aki pedig nem szeretne LEGO-olvasnivaló nélkül maradni jövő hétig, ajánlom a BrickJournal frissen megjelent számát - az online változat már $3.95-ért letölthető.



2013. január 19., szombat

Best of MOC

Az elmúlt hetekben több kiváló alkotás került napvilágra, nézzük most ezeket.

_lichtblau_ már volt itt a blogon. Most egy fekete Pontiac-kal és a hozzá tartozó Plymouth rendőrautóval rukkolt elő. Hihetetlen, hogy mennyire jól hozza a hetvenes évek hangulatát mind a kettő. Bár minifig méretűek, elképesztően autószerű arányokkal rendelkeznek, és szinte egyáltalán nem hasonlítanak a hasonló méretű gyári autókra. Számomra a legérdekesebb részlet a rendőrautó eleje és hátulja - nagyon jól áll neki az oldalára állított kockákból épített sárvédő.


Nem kevésbé profi henningb gőzöse sem. Kedvenc részletem a sín kialakítása - hogy ez mennyire adja magát! De a füstként gomolygó fagyi sem semmi.


Jöjjön aztán valami más. George G Középföldét, pontosabban a Helm-szurdokot öntötte kockákba. Fantasztikus, ahogy a részletek összeállnak egésszé: a Technic-kockák, a téglamintás kockák. Gyári készletben sosem látnánk őket együtt, itt pedig mégis egységes egészet alkotnak.


thirdwigg blogunkhoz hasonlóan jelentős érdekeltségekkel rendelkezik mind a repülőgépek, mind pedig a Technic világában. A két világ találkozása ez a hatalmas Spitfire vadászgép a Nagy Angliai Légicsatából:


Érdemes végignézni a videót, ez a repülő szinte mindent tud a repülésen kívül: állítható propellerlapátok, 12 henger, behúzható futómű. Természetesen működő kormányok, beleértve az oldalkormányt is. És bár a videón nem látszik, még a fékszárnyak is lenyithatóak. A csúcs az egézben, hogy az egész teljesen be is van burkolva, így igazi repülőnek néz ki, nem pedig egy drótváznak, mint a tipikus Technic-alkotások.

Aki szemfüles volt, pedig mostanra biztosan rájött, hogy jövő héten további Microscale repülők lesznek soron...

2013. január 12., szombat

Újdonságok 2013-ra

Ritkán foglalkozunk hírekkel a blogon, de most annyi újdonság gyűlt össze, hogy érdemes rájuk egy gyors pillantást vetni.

A hét egyik legnagyobb híre az új Mindstorms bejelentése, ami EV3 néven fut. Az új változat rengeteg újdonságot hoz, kezdve az Android és iOS integrációtól a 3D-ben, iPaden megtekinthető építési útmutatóig. Talán a legfontosabb változás azonban a rendszer lelke: az EV3 Brick számítógép nélkül, nyomogatva is programozható lesz. A LEGO célja, hogy minél egyszerűbbé tegye az építést és programozást: a cél, hogy a doboz kinyitásától kezdve 20 percen belül működő robotot lehessen összeállítani a készletből. Várhatóan 2013 második felében kerül a boltokba, az Államokban 349 dolláros áron.


Miközben az idei első készletek már December óta a boltokban vannak,  a második félév terméséről is megjelentek már az információk. A teljes Technic paletta itt látható, de Creator vonalon is sok érdekességre számíthatunk. Kedvencünk a 42000 Grand Prix Racer és a 31004 Firece Flyer. Apropó: idéntől kezdve ötjegyű számot kap minden készlet.




Építő révén nem hagyhatom szó nélkül az új elemeket sem. Eddig ezekre derítettek fényt lelkes Military építő kollegáink:

      

Különösen a második érdekes: ez egy fejjel lefelé levő csempe, amit alulra lehet tenni. Remélem, nincs már messze a fejjel lefelé levő sajt sem. No és persze nem ártana több szín sem - no de ne legyen az ember telhetetlen. De az biztos, hogy izgalmas 2013-nak nézünk elébe.

2013. január 5., szombat

Messerschmitt: lehull a lepel

Kezdjük az új évet valami friss dologgal, és lássuk, miért is foglalkoztunk olyan sokat az elmúlt hetekben a Messerschmitt témával.

Egyszer régen már jómagam is próbálkoztam ilyesmivel. Az 2009-es változat erős kompromisszum volt: annak idején teljesen Lego Digital Designer-ben készült, a kockák pedig nagyrészt az akkor még létező gyári DesignByMe szűk választékából álltak össze. Ennek megfelelően a gép nagy része fekete lett, ebből a színből volt a legnagyobb a választék.

Itt volt az ideje hát, hogy nekifussak újból, és építsek egy igazi, vérbeli Puma-gépet.


Ez egy Messerschmitt Bf-109 G6-os "Gustav", a Magyar Király Légierőből, 1944-ből. Akkoriban a fekete alapon fehér kereszt volt a légierő gépeinek a hivatalos jele. A legendás "Pumák" rengeteg bevetést teljesítettek vele amerikai és szovjet gépek ellen.


Mivel más gépeket is tervezek építeni, fontos volt, hogy olyan léptéket válasszak, amely a többinek is jól áll majd. Nagy rajongója vagyok a "micro" gépeknek, de az igazság az, hogy egy vérbeli micro repülőn csak nagyon nagy vonalakban lehet eltalálni a gép alakját. Így aztán valamivel nagyobb léptékre váltottam, 1:48-ra. Ez még mindig kisebb, mint a többi Messerschmitt, egyedül Legohaulic gépe áll közel hozzá. Viszont szerettem volna a lehető legjobb alakot és színeket elérni, úgyhogy semmi más extra nincs rajta: nincs behúzható futómű (bár könnyen "röpképessé" tehető ha kivesszük) és nincs hely minifignek sem (bár nem áll messze tőle, egy minifig 1m 88 cm lenne a valóságban ilyen méretaránynál). 


Fontos döntés volt még a szárny. Szerettem volna a lehető legvékonyabbra, szerintem a vastag és szögletes szárnyú gépek nem annyira szépek. Most két lap van egymáson, ennél vékonyabbra már nem tudtam volna menni. A kontúr egy picit szögletes, de végső soron azt hiszem elég jól sikerült visszaadni a körvonalakat a szárnynál és a farokrésznél is.


Végeredményben elégedett vagyok vele. Azt hiszem, a méretarányhoz képest jól sikerült visszaadni a formát és a színeket.

További képek a Flickr-en, de szokásunkhoz híven felkerültek a Picasára is.

2012. december 30., vasárnap

2012

Lassan az év végéhez érünk, lássuk, mi sült ki 2012-ből!

Idén mindössze 21 bejegyzéssel gyarapodott a blog, ami kevesebb, mint szerettem volna. De bizonyára észrevettétek, hogy egy ideje próbálom a heti rendszerességgel fellőni az új témákat, reményeim szerint sikerül megtartani a lendületet az új évben is.

De ennél jóval fontosabb események történtek idén a magyar LEGO-blogoszférában. Először is, 2012 május 25-én elkövette utolsó bejegyzését a kockagyar.blog.hu. Azt hiszem kijelenthetjük, hogy a legnépszerűbb magyar LEGO blogról volt szó. Szerintem most, hogy már 7 hónapja nem frissült, még mindig többen olvassák, mint a második legnépszerűbbet. A leállással egy kicsi a www.kockak.hu-ból is elveszett: az utóbbi két évben 60 blogbejegyzést sikerült összehoznom a kockagyáron.


Következzen egy rövid válogatás a legérdekesebbekből, amelyekre valószínűleg sosem került sor a kockagyar.blog.hu, és egyszemélyes motorja, tutuka nélkül.

Leginkább az interjúkra vagyok büszke. A kockagyár révén két híres LEGO építővel is sikerült kapcsolatba lépnem. Mad Physicist online válaszolt kérdéseimre, amelyből annyira sok volt, hogy egy második rész is kikerekedett belőle. Legomonster-rel pedig Lehi személyesen is találkozott. Azt hiszem, nem túlzás kijelenteni, hogy ez az interjú eddigi újságírói munkásságom csúcsa, kösz kockagyár, és kösz Lehi, nélkületek nem ment volna!


Szerintem különösen jól sikerült és sok kommentet kapott a Bricklinkről készült sorozat is: a 0. részben a kockák és színek azonosítását, az 1. részben nézelődést, vásárlást tekintettük át, a 2. rész a Wanted List-ről szólt, a 3. részben pedig tapasztalatokat osztottunk meg a kommentelőkkel együtt. Ez utóbbi egyébként egyéni csúcs, 58 kommentet kapott.

Egy ártatlanul indult Brandenburgi Kapu végigjátszás eredményeként az olvasókkal együtt megépítettünk számtalan magyar híres épületet, kezdve a Hősök terétől egészen a Debreceni nagytemplomon át az Egri Bazilikáig. A végén persze a lendület a saját parlamentemet is elhozta.


Az biztos, hogy a kockagyár nélkül kevesebb lett a magyar LEGO-Internet. Szerencsére Tutukát arról sikerült lebeszélni, hogy hirtelen felindulásában letörölje az egészet, így a legalább az eddigi bejegyzések megmaradtak az utókornak.

Ezzel együtt a világháló magyar része nem marad ellátatlanul. Először is, 2012 februárban elindult a KLIKK blog. A srácok egyelőre nagyon lelkesnek tűnnek, a posztok kitartóan frissülnek, LEGO rajongóknak mindenképpen ajánlom.

Személyes kedvencem a Kockageneráció blog is - az egykori kockagyáros szerzőgárdából Rékocs volt a legkevésbé képes megállni az írást, 2012 június óta rendszeresen küldi a friss posztokat. Külön érdekesség depi bejegyzései, aki építéssel próbákozik, nem is rosszul.

2013 persze lesz a kockak.hu-n is. Tervezem tartani az eddig lendületet. És ami a legfontosabb, egészen biztosan lesznek új alkotások, érdemes lesz ide hangolódni!

Addig is LEGO-ban gazdag 2013-mat mindenkinek!

2012. december 22., szombat

Gratulálunk!

Ön sikeresen túlélte az összes adventi végigjátszást. Már csak három nap, és vége! De végre el lehet kezdeni építeni. Nem kell hozzá más, mint egy pár LEGO-kocka, ami remélhetőleg akad a szekrényben. Építési útmutató itt.


Akinek nincs elég piros kockája, vagy nem tetszik, építhet mást is. Mikuláskék gömbhóemberKöszönet mpw-nek a remek útmutatókért:


Aki pedig fél, hogy a gömb ledönti a karácsonyfát, építhet kisebbet is Legohaulic útmutatója alapján.

Kellemes Karácsonyt, és jó sok Legót a fa alá!



2012. december 15., szombat

Építsünk!

Két aktuális dolog is történt a héten: Mainman közismerten kedveli a microscale modelleket, és azon belül is a katonai repülőket: egész légiflottát épített már 1:100 léptékű gépekből, mint például ez a remek F-15-ös. A gép most azonban maga is a levegőbe emelkedett, hogy jelezze, itt bizony verseny lesz: minden, ami repül, és 1:60 vagy annál kisebb léptékkel készült, nevezhető egészen 2013 január 22-ig. Jómagam is gondolkozok a nevezésen, mindenkinek hajrá!


A hét másik nevezetes eseménye, hogy Mad Physicist újabb útmutatóval állt elő. Ez a negyedik ilyen eset galaxisunk történetében, úgyhogy tessék jól megbecsülni az alkalmat. Ráadásul ezúttal nem egy háborús masina, hanem egy civil helikopter került terítékre, szokványosnak mondható sárga-piros kockákból, úgyhogy akár otthon is neki lehet fogni a megvalósításnak.


Bár a modell jóval összetettebb, mint egy gyári LEGO készlet, Mad Physicist-léptékkel viszonylag egyszerűnek mondható, úgyhogy akinek van hozzá kockája (vagy LDD-je), mindenképpen ajánlani tudom. Ha sikerült, kérek róla képet is!


2012. december 8., szombat

A Messerschmitt sztori, 2. rész

Maradjunk még mindig a Messerschmittek Bf-109-eseknél. Ahogyan a múlt héten ígértem, ezúttal különlegesebb modellek kerülnek terítékre.

locolson gépe nagyobb érezhetően nagyobb az eddigieknél, de egyből két különlegességgel is szolgál. A méret adta lehetőségekkel élve ezen a gépen behúzható futóművel találkozunk. Ez a megoldás gyakori nagyobb gépek esetén, de áttekintésünkben nem sok gép tudja. Van azonban ennél nagyobb meglepetés is: a forgó propeller. Ez bizony nem Photoshop: a gép elejében sikerült a motornak, a pilótafülke mögött pedig az elemnek helyet szorítani.



ABStract/ nem bíbelődött igazi kockákkal, számítógépen alkotta meg a gépet, egyből három különböző változatban. A behúzható futómű itt is megvan, csak nehezebb kézbe venni. A gép ezzel együtt nem rossz:


A következő alakjában szinte teljesen megegyezik, festése viszont a sivatagi változatokra jellemző homokszínű-zöld kombináció:


A harmadik gép viszont már jelentősen át lett építve, a fenti "Emil" változatokkal szemben ez egy "Friedrich", szintén sivatagi festéssel:


Lego pilot is számítógépen állt neki a sajátjának. Említésre méltó a propeller kialakítása, bár nem vagyok benne biztos, hogy ez az elem tényleg létezik átlátszóban. Ez a Messerschmitt éppen egy A-20-assal "végzett":


A válogatás végén pedig következzen a lehető legkisebb Bf-109-es tbone_tbl-től:


Jópofa a festés, a jellegzetes sárga orr és szárnyvégek egyből felismerhetővé teszik a gépet. Azt hiszem, ennél kisebbet lehetetlen lenne összehozni!

2012. december 1., szombat

A Messerschmitt sztori, 1. rész

A múlt heti vonatok után pedig jöjjenek a repülők: ezúttal a Messerschmitt Bf-109 kerül terítékre. Ez a vadászgép a II. világháború egyik legjellegzetesebb repülője, a háború korai szakaszára jellemző német légifölény megtestesítője. Korai példányai már a spanyol polgárháborúban szererepeltek, hogy a "nagy" háborúban már harcedzetten vegyék fel a harcot az ellenséggel.

Ismertsége miatt az egyik legtöbbet épített LEGO repülő, számtalan változata található a neten. Most csak a legismertebbeket vesszük sorra, elsőnek a minifig méretűekkel kezdve, a következő részben pedig különlegesebb alkotások jönnek majd.

Itt van mindjárt LegoUli alkotása. Szerintem az egyik legjobban sikerült darab, az alkotó remekül eltalálta a repülő formáját elöl és hátul is. A futómű nem behúzható, de nagyon jól áll neki. A géphez jól illik a 9 bütyök átmérőjű háromágú propeller is:


eremms repülője is hasonló léptékben készült, szintén minifiggel a pilótafülképben. A színösszeállítás is hasonló, de a megvalósítás számos részletében különbözik: más a szárny, a propeller és a pilótafülke kialakítása is:


Opëx Røver gépe valamivel kisebb léptékben készült, mint az előzőek: a szárny hossza itt 14 bütyök, míg az előzőeken 16-17 bütyök körül alakult. A kialakítás ennek ellenére nem nevezhető elnagyoltnak, a farokrész például kitűnően sikerült. Az orrkúp és a futómű kialakítása nekem kevésbé tetszik, a színek viszont érdekesebbek:


Mai részünk végén pedig következzenek egy profi, Legohaulic alkotásai. Itt kiválóan nyomon követhető az evolúció is, hogyan lesz egy viszonylag amatőr alkotásból igazi mestermű.

Őszintén szólva az első alkotás folytatás nélkül nem került volna be ebbe a válogatásba. A modell hozza az eredeti gép alakját, de ezentúl semmi különös: nagy is, különösebben ötletes megoldások sincsenek rajta, a színek sem különösebben jók, a fényképről nem is beszélve. De kiváló alap a fejlődéshez:


Nem csoda, hogy a mester másodszor is nekifutott. A következő jóval kimunkáltabb, mint az előző: szebb a motor, a kabintető és úgy általában az egész gép kialakítása. A fenti többiek alkotásaihoz hasonlóan egy minifig is helyet kapott benne. Az egyetlen komoly hibának a zöld fényt lehet felróni - bal oldalon pirosnak kellene lennie. Ha még a kákán is csomót keresünk, az is feltűnik, hogy a gép viszonylag nagy, a szárny több, mint 20 bütyök hosszú, a minifig egy picit alulméretezettnek hat benne.

Így érezhette Legohaulic is, mert bármilyen jól sikerült is ez a változat, nekifutott harmadszor is. Az eredmény ez a gép lett, amely talán az egyik legismertebb darab az eddigiek közül:


A fentiekhez hasonlóan elfér benne a LEGO-pilóta, de a fentieknél sok szempontból különlegesebb. Először is, ez a legkisebb az összes közül: a szárny hossza alig több, mint 12 bütyök. A törzs teljes szélessége csak egy picivel több, mint 3 stud - azt hiszem, nem rossz teljesítmény a kis embernek helyet szorítani. További érdekesség a nem mindennapi színvilág: a szokásos szürke helyett remekül mutat a sötétdzöld-szürke kombináció. Ez egyerlen apróbb furcsaság a légcsavarkúp - ez kisebbnek hat a valóságosnál.

És hogy melyik a legjobb? Ez döntse el mindenki maga.

A következő héten különlegesebb modellekkel folytatjuk.

2012. november 24., szombat

Kis magyar vonathatározó

Nemrég bukkantam a Kockageneráció blogra, egyből fel is vettem a kedvenceim közé. Persze rengeteg cukiság van ott, de engem elsőre mégis a fantasztikus mozdonyok fogtak meg. Igaz, a többségük Lego Digital Designerben készült, de hát kinek van annyi kockája, amennyi mozdony ott terem? Mai válogatásunkban csak a legjobbakat vesszük végig.

Kezdésnek itt egy M28 "Mazsola" tolatómozdony, szerintem rettenetesen jól sikerült.

Akad persze nagyobb mozdony is. Következzen egy klasszikus, a balatoni nyarakról jól ismert, amúgy svéd származású NOHAB, másnéven M61:

Vannak persze villanymozdonyok is. Ha a V43 neve nem is feltétlenül ismerős, az alakja biztosan az:


Persze nem muszáj azonnal vidékre utaznunk. Elég az is, ha egy klasszikus túrát teszünk a Budai hegyekben. Induljunk mondjuk a Fogaskerekűvel:


Szerintem klasszikus. Ha pedig felértünk, következhet a folytatás a Gyermekvasúttal.


Mint látszik, minifigjeink igen jól érzik magukat a környezetben. De a friss levegő így is hamar megteszi hatását, a gyerekek elfáradnak, irány hazafelé. Mi mással, mint egy Combinóval?
Hát, mit mondjak, le vagyok nyűgözve. Bár ezek mindegyike LDD, alkotás, az eredetiségükhöz kétség sem férhet: alaposan kimunkált, azonnal felismerhető modellek, boldog minifigekkel. A blogon alaposabban körülnézve fellelhető még V63, M41 "Csörgő" és M62 "Szergej" is.

A képekre kattintva elolvasható az alkotások története is.

Gratula depinek a remek vonatokhoz, csak így tovább!